استفاضه

سلام :)

استفاضه

سلام :)

استفاضه یعنی طلب خیر کردن، یعنی عطا خواستن
و دنیا محل استفاضه است نه استفاده (حتی دنیای مجازی)


* اَللَّهُمَّ اخْتِمْ لَنا بِالَّتى هِىَ اَحْمَدُ عاقِبَةً *


میخواهم باز هم تلاش کنم جوری بنویسم که نوشته هایم حالم را (و حالتان را ) خوب کند :))

*******************************


نوشتن زیستن دوباره ی لحظات زندگی است.
لحظه نوشتن لحظه عمیقتر زیستن لحظه لحظه های زندگی است.

تو تصویر چی میبیند؟

شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۴۵ ب.ظ
خانمهای عزیز و آقایان محترم، به خصوص آقایان مذهبی محترم، میشه بفرمایید در تصویر زیر چی میبینید؟
خانمهای عزیز و آقایان محترم، به خصوص آقایان مذهبی محترم، میشه بفرمایید این تصویر چه حال خاصی به شما منتقل میکند؟
خانمهای عزیز و آقایان محترم، به خصوص آقایان مذهبی محترم، میشه بفرمایید به نظرتون این تصویر مناسب تصویر پروفایل یک خانم به ظاهر مذهبی که مراودات کاری با آقایان دارد هست یا نه و اگر نیست چه مشکلی دارد؟
باتشکر



موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۱
مریم ثالث

نظرات  (۵۴)

۲۱ فروردين ۹۵ ، ۲۲:۰۸ خانم الفــــ
خب من از یه جهت دیگه عرضی دارم.
وقت نذارید برای مسئله ای که شک دارید و زیاد هم ضروری نیست.ان شاءالله خدا راضیه.یه عکس پروفایل دیگه :)
پاسخ:
عه! خانم الفـــ شما کجا اینجا کجا؟ قدم رنجه فرمودین
 :)

والا ما نصف عمرمون رو صرف چیزهایی میکنیم که بهش شک داریم! واقعا شاید اهمیتی نداشته باشه اما یه اظهار نظر درباره این عکس برام خیلی سنگین تموم شد. باید بفهمم دیگران چی میبنن تو این عکس که من نمیبینم!

+الان پشت صحنه هستند کسانی که رایشون رو منوط کردن به رای شما!
سلام...
شاید تصویر هیچ چیز را منتقل نکند، اما حدیث داریم:
«اتّقوا من مواضع التّهم»

پاسخ:
سلام

گاهی فکر میکنم زیادی دارن متهممون میکنن بس که منفعل بودیم!
سلام مریم جون خوبی؟
کسی چیزی گفته راجع بهش بهتون؟ تذکری چیزی؟!
اگه گفته که بی خیال حرف مردم
مردم ظاهر بین شدن و ایمان ها فقط بر سر زبون هاست


عکس چیز خاصی نداره که
حتی از منظر کارشناسی و با دید مردانه هم دیدم!! چیزی نداشت
ولی خب من اگه خودم بودم چون مراودات کاری دارم با آقایون این عکس رو نمیذاشتم
نه بخاطر اینکه مساله خاصی داره ها
بخاطر اینکه بچه گانه است
اگه پیرو دید به مردم چه ربطی داره باشید خب میتونید بذارید
اما اگه برداشت مردم براتون مهمه خب برداشت های خیلی مختلفی میشه از این عکس کرد
مثلا طرف دلش بچه میخواد
یا طرف چقدر روحیه اش بچه گانه است
یا طرف چقدر شاده و ....

خلاصه اش میشه کامنت قلم بانو با این تفاوت کهههههه
اینجا بحث تهمت و افترایی در کار نیست!!
:*
پاسخ:
سلام سائل جان
خوبم ممنون :)
آره یکی از همکاران موسسه ای که توش کار میکنم بهم خیلی خیلی مودبانه و بعد از کلی تعریف و تمجید از حسی که میتونه منتقل کنه بهم تذکر داد که این تصویر در یک گروهی که اقایون جوان توش حضور دارن دارای متانت کافی نیست!!!

و البته فرداش وسط موسسه، دقیقا وسط موسسه کلی باهاشون درباره این تصویر بحث کردیم و مدام ایشون از حسی میگفتن که  مردها ممکنه از دیدن این تصویر پیدا کنن اما اون حس قابل توصیف برای خانمها و احتمالا قابل درک نیست. در عین حال تصویر رو دارای هیچ مشکل شرعی و اخلاقی نمیدونستن! گفتم اینجا بپرسم شاید بشه اون حس رو دریافت

من برای روز مادر این تصویر رو انتخاب کردم فکر نمیکردم ممکنه این برداشتهایی که شما میگی بکنن! و الان فکر میکنم خب نباید چنین برداشتهایی بکنن! مشکل خودشونه اصلا!
حرف خانم الف رو هم پسندیدم :)
پاسخ:
خانم الفـــ طرفدارانتون زیادن ها :))
۲۲ فروردين ۹۵ ، ۰۲:۱۴ فاطمه نظریان
سلام مریم.
من یک پای مردانه میبینم که یک بچه سفت گرفتش. هم میتونم فکر کنم باباشو سفت گرفته از دوست داشتن، هم میتونم فکر کنم اون آقاهه دکتری، دندونپزشکی، چیزی هست که بچهه باهاش خیلی دوست شده(از روی لباس سفید بلندش) :)

+بعد از پستت یاد حکایت پلمپ کردن کافه فرانسه و ترنجستان سروش برای قلب ها و lave:) هاشون افتادم... بعدش رفتم پروفایلتو چک کنم با این امید که عکس رو تغییر ندادی، اما تغییر داده بودی:(... 

++به نظرم اون حرف قلم بانو اینجا موضوعیت نداره. حرف وقتی درسته که تو بتونی حالت اتهام رو تصور کنی. وقتی تو این عکس چیزی ندیدی، خودتو باید از معرض چه اتهامی دور نگه داری?!!! چیز بدی برات متصور نشده که ازش بخوای دوری کنی و عکسو نذاری.
پاسخ:
سلام فاطمهه
ببخشید دیر جواب میدم. سرکار بودم.

اتفاقا «ه» هم فکر میکرد یه پای مرده و من نمیدونم ممکنه پای مرد باشه

+اول نخواستم عکس رو تغییر بدم اما دیدم خیلی مودبانه گفتن و سنی ازشون گذشته به احترام حرفشون تصویر رو تغییر دادم و بهشون هم گفتم که فقط به احترام حرفتون اینکارو کردم. همین باعث شد فرداش حضوری کلی درباره اش صجبت کنیم و...

++اهان! اره خب مردم خیلی راحت میتونن ادم رو متهم کنن!
آره بابا این مردا رو ول کن
مشکل خودشونن واقعا :))


 
+واقعا چه شخصیت باحالیه مدیر عامل تون :|

++ بهتون میگم ایمانا سر زبوناست فقط دیگه
عکس مشکل شرعی و اخلاقی نداره اما یه حسی رو در مردا بر میکانگیزه و متانت کافی نداره
عجبببببب واقعا


بعدم حرفشون مفت بوده با عرض معذرت
یه موقع هست یکی همینطوری واسه خودش یک عکس پروفایل انتخاب میکنه
حالا آدم میگه در شان یه خانم که همکارای مردش به عکسش دسترسی دارن نیست فلان عکس
اما وقتی یه نفر موقعیتی عکس پروفایلش رو تغییر میده واسه اعیاد و عزازها دائما عکس پروفایل رو تغییر میده
واقعا دیگران نباید انقدر شعور داشته باشن که اینو متوجه بشن که شما برا چی اون عکس رو گذاشتین؟!!

ولشون کن بابا
هرکس ایراد گرفته خودش مورد دار بوده اصلا
پاسخ:
منم اول فکر کردم مشکل خود مردهاست
اما به نظرم رسید چطور میشه اینقدر برداشتهای زنها و مردها از یه تصویر میتونه متفاوت باشه. اصلا این سوال رو اینجا پرسیدم تا یه کم به هم کمک کنیم تا مردها زنها رو و زنها مردها رو بهتر درک کنیم


+اره این اولین برخوردمون بود! :)

++نه حالا اینطورم نیست . ادم موجهی هستن. خیلی عذرخواهی کردن و یه سری توضیحاتی هم دادن که میشد بهش فکر کرد.و اگر بتونم مینویسمش


چقدر غلط تایپی داشتم :|
پاسخ:
عه! ندیدم :))
برداشت هایی که من نوشتم برداشت های خودم نبود و فقط یک احتمال ساده بود در صورتی که نمیدونستم شما برا روز مادر این عکس رو گذاشتین!!!
پاسخ:
فهمیدم. منتها برداشتهای محتملی بودن
من یکم تو بحث کردن جدی ام متاسفانه
چندوقت پیش تو یکی از این گروه ها یکی یه مطلب خلافی فرستاد بهش تو گروه تذکر دادم(هرچند خودم اینکار که تو جمع تذکر بدم رو دوست ندارم اما تذکر دادم)
بعد طرف برگشته میگه "حاج خانوم" ...
ادامه حرفاش رو نوشت
بهش میگم "حاج خانووووم؟!!!!
میگه عکس پروفایلت رو تایپو گرافی حضرت زهرا و گل و بلبل گذاشتی از اون جهت گفتم حاج خانوم
:|


بهش میگم خیلی اشتباه کردی


بعدم دیگران تذکر دادن چرا اینقدر تند برخورد میکنی
منم از گروه اومدم بیرون

بعد گروه همینطوری علافی نبودا
گروه دانشجویان ارشد مدیریت فرهنگی بود
یعنی ملت تا این حد بد برداشت میکنن
به همین خاطر من خودم طرف این مدل عکسا نمیرم معمولا
طرف دار و درخت هم نمیرم :|
الانم کلا زدم پوکوندم عکس پروفایلمو
راااااحت


+مثل همیشه چقدر حرف زدم :|
پاسخ:
ای بابا! عکس پروفایلتون رو چرا پوکوندین :))

این گروهها خیلی محل سوء تفاهمه

اما تا یه حدی میشه توجه کرد به برداشت دیگران بقیه اش باید طرف مقابل خودش رو درست کنه! والا! :)

+اختیار دارین ممنون.
به گفته ی فاطمه نظریان این تصویر رو حتی میتونید برا روز پدر هم بذارید برا پروفایل تون
یعنی اینقدر قابلیت داره :)))
پاسخ:
خب پس هفته بعد دوباره میذارمش :))
اگه قرار باشه برای هر عکس و نوشته و کاری که به ما مربوطه حس اطرافیان رو بررسی کنیم که نکنه حس بدی بهشون دست بده که دیگه زنده گی نمیشه کرد!
البته این قانون در مورد کسانی که جایگاه ویژه تو زندگیمون دارن فرق میکنه.....
و در پاسخ به شما اینکه من هیچ حس غیر معمولی رو از دیدن این عکس رو پروفایل یه خانم درک نمیکنم!
پاسخ:
والا فکر نکنم خیلی مساله شخصیی باشه! عکس پروفایل میتونه مصداق پوشش اجتماعی باشه حالا در یک جامعه مجازی! پس نمیشه گفت چندان به دیگران مربوط نیست.


امیدوارم الان نگید که معلوم نیست با خودش چند چنده!؟

مساله من دوتاست اول اینکه این تصویر اگر مشکل شرعی و اخلاقی نداره چه مشکلی داره؟ دوم اینکه ایا این متانتی که در عکس دیده نمیشه ربطی به جنسیت صاحب پروفایل داره یا اگر مردی چنین تصویری میذاشت مشکی نداشت!؟
چیزی که می بینم: یه بچه خیلی خوشحال که چسبیده به پای مامانش

حسی که منتقل می کنه: یه لبخند پهن :)
پاسخ:
مرسی نرگس :)
مرسی
از دوستانی که کامنت خصوصی گذاشتن هم ممنونم.
به خصوص دوستانی که برای اولین باره کامنت میذارن و من فکر نمیکردم نویسنده های وبلاگ های خوب هم اینجا رو بخونن :)

حتی اگر ناشناس هم نظر میذاشتین طوری نبود. خوبه گاهی اجازه بدیم به جنس مقابل تا بفهمه در ذهن ما چی میگذره چه مرد چه زن! شاید اینطوری زندگی های بهتری داشته باشیم.

خصوصی که امکان عمومی شدن نداره! داره؟!

سلام...
خصوصیا، عمومی نمی شوند، اصلاً :)
پاسخ:
سلاام
:)

۲۳ فروردين ۹۵ ، ۱۴:۲۹ پلڪــــ شیشـہ اے
خیلی نازه این عکسه. آدم و خوشحال می کنه.

تنها حسی که موقع دیدن این تصویر به ذهنم اومد این جمله بالا بود.
پاسخ:
منم دوسش دارم حس مادری رو خیلی خوب منتقل میکنه و فکر میکردم مثل عکس های کلیشه ای که سعی داره به زور جایگاه مادر رو نشون بده نیست.
۲۳ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۰۶ خانم الفــــ
:) بانو جان،من همیشه اینجا رو میخونم :) عزیزی شما.

به نظر من این تصویر هیچ مشکل شرعی نداره.اما یه قاعده کلی وجود داره اونم توازن و تعادل بین شرع و عرف.این دو باهم درنظر گرفته میشن توی خیلی از کارها.یه مثال عرض کنم.دختری رو در نظر بگیرید که عقد کرده اما بدون ثبت شناسنامه ای.به دلایل عرفی، مقداری محدودیت براش ایجاد میشه و باید بپذیره،علیرغم اینکه شرعا زن و شوهر هستند و میتونن توی هتل اتاق بگیرن و غیره...اما عرف رو هم نمیشه کنار گذاشت.

این عکس پروفایل و خیلی از عکس های مشابه دیگه، شرعاً مشکلی ندارن.اما باید با توجه به شرایط و جو گروه انتخاب بشن...بحث روانشناسانه ای هست در مورد فضای مجازی و این که وقتی هیچ جیزی از شخصی مشخص نیست به جز نصویر پروفایل، این تصویر دقیقا حد و نوع رابطه بقیه رو مشخص میکنه..مشابه ش رو شاید توی ایه شریفه ای بشه مثال زد که خداوند دستور میدن صداتون رو نازک نکنید تا نکنه یوقت اونایی که در دل مرض و ضعفی دارن طمع کنن...وجه تشابه این ایه با عرایض بنده اینه که، باید راه های نفوذ رو بست.شاید وقتی یکی میخواد بیاد توی خصوصی با شما حرف بزنه، با دیدن عکس پروفایلی شاید کمی غیر رسمی، ناخودآگاه راحتتر برخورد کنه و یا به خودش اجازه بده هر وقت شبانه روز بیاد و پیام بذاره.و برعکس....

یه جاهایی،بحث از بد و خوب نیست.بحث بین خوب و خوبتره. :) بین خوب و عالی حتی..

بنظرم اینجور وقتها اصلا لازم نیست به "فی قلوبهم مرض" فکر کنیم..اونا رو هر کاری بکنی دنبال یه جایی برای بروز افکارشون هستن؛ بیشتر به خودت فکر کن..به اینکه همین یه تصویر فقط نوع ارتباط تو و طرف مقابل رو برای بار اول مشخص میکنه..."برای بار اول"...ممکنه با برخوردهای تند و جدی بعدی متوجه بشن که شما حدت چقدره..اما نوع شکل گیری ارتباط اولیه رو مشخص می کنم.

نکته ی دیگه هم به ذهنم رسید که توی کامنت دوم مینویسم :)
پاسخ:
لطف دارین. باعث خوشحالی و افتخار ماست که شما اینجا هم میاین  :)

این نکته خوبی بود که به «فی قلوبهم مرض» فکر نکنیم. اما در بحث عرف اگرچه صحبت شما رو قبول دارم اما به نظرم عرف ما به شدت عرف مردانه شده.

۲۳ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۲۰ خانم الفــــ
یکی از مسائلی که عرفای بزرگ و اساتید اخلاق بهش توجه می کنن،رعایت قوانین هست.

این نکته رو اضافه کن به عرضی که توی اولین کامنت داشتم. اینکه عرض کردم بعضی چیزها جزء مسائل کم اهمیت هستند.

این دو رو بذارید گنار هم...وقتی کسی که به عنوان مسئول یا مدیر گروهی حالا چه مجازی چه واقعی، شناخته میشه،برای خودش قوانینی داره.رعایت قوانینِ درست و منطقی،یکی از اصول مهمه...حالا در نظر بگیرید که حتی یک درصد  برداشت بنده خدایی که به شما تذکرش رو داده، درست باشه، (با توجه به اطلاعاتی که از فضای گروه داره و شناخت افراد و غیره..)،و همینطور با در نظر گرفتن این موضوع که تفاوتی نمیکنه تصویر پروفایل چی باشه و شاید یک درصد یه پروفایل رسمی تر میتونه برای خود شما بهتر باشه، به قصد اینکه شما میخواید با رعایت قانون ، رضای خدا رو به دست بیاری،بنظرم قربة الی الله، تصمیم بگیرید :)


یه چیز دیگه هم عرض کنم...و اونم اینکه، شاید فکر کنیم این مساله ی خیلی ساده ایه..یا نیاز به این همه دقت نیست....اما بنظرم با تنظیم رفتارهای اینچنینی، میشه چندین نکته رو متذکر شد، اول اینکه، همه میفهمن که رعایت قوانین برای مذهبی ها مهمه، و این یه رفتار خیلی پسندیده ست.و دوم اینکه نشون میده،بدون اینکه وسواس فکری داشته باشیم،سعی میکنیم بهترین کارها رو انجام بدیم..حتی وقتی قرار باشه بین خوب و عالی یکی ر انتخاب کنیم،عالی رو انتخاب میکنیم.

+ عذر میخوام خیلی حرف زدم :|  همه اینهار و مطمئناً خودت میدونستی برای یاداوری خودم عرض کردم. 
به اون بنده خدا که تذکر داده، میتونی بگی با اینکه میدونم از نظر شرعی مشکلی نداره اما چون جز قوانین درنظر گرفته شده ی شماست به این قانون احترام میذارم و مطابق با قانون گروه عکس رو انتخاب میکنم....این ، یه حسن دیگه هم داره و اونم اینه که،یه فضای اعتماد و آرامش ایجاد میکنه و باعث میشه بهتر و با فکر بازتر و با انگیزه بیشتری گروه فعالیت کنه...همه ی اینها رو قربت الی الله انجام بده..قطعا بهترین راه ها رو خودش نشون میده :)

شرمنده..من از اون اخوندایی هستم که باید بزور از منبر بیارنم پایین :| :))  عذر تقصیر..
خیلی التماس دعا
پاسخ:
اصلا مساله من مساله این عضویت در این گروه نیست. چه بسا این گروه اصلا قانون خاصی برای افراد نداره و نمیتونه داشته باشه! من اول از کنار این تذکر بسیار مودبانه و برادرانه رد شدم و اعتنایی نکردم اما بعد به نظرم رسید چیزی این میان وجود داره که ما زنها اون رو به خوبی درک نکردیم.

نکته دوم اینکه انتخاب عکس پروفایل برای من یه کار فرهنگیه. من معتقدم عکسی که بتونه دیگران رو یک لحظه به فکر وادار کنه و تاثیر هرچند اندکی حتی در حد یک لبخند داشته باشه، عکس خوبیه. و از طرف دیگه فکر میکنم برای جذب افراد و عدم دافعه در گروه های مختلف و بعضا غیر مذهبی و شنیده شدن حرفی که میزنم عکس پروفایل خیلی مهمه و همه یانها نشون میده اینکه تصویر پروفایل چی باشه مهمه و تصاویر غیر رسمی از این لحاظ مورد انتخابم بوده و ... درست میگین حالا باید انتخاب کنم رضای خدا در کدومه؟ اینکه پروفایلی خنثی داشته باشم و شانیتم رو حفظ کنم یا پروفایلی جنجالی و تاثیرگذار داشته باشم که گاهی چنین مناقشاتی ایجاد کنه!


+به اون بنده خدا هم گفتم صرفا چهت احترام به حرف شما تصویر رو تغییر میدم و دادم. البته اصلا قانون گروه نبود و بعد از اینکه تصویر رو تغییر دادم هم کلی معذرت خواهی و تشکر کردن که به سلیقه ایشون احترام گذاشتم...

اختیار دارین. واقعا استفاده کردیم از صحبتهاتون. :)
محتاجیم به دعا
۲۳ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۳۴ خانم الفــــ
سلام به سائل بانوی بزرگوار :)
این نکته ای بود که یروز استادم باعث شد بهش توجه کنم.خدا خیرشون بده.

+ مریم بانو به عوامل پشت صحنه سلام برسون :)  و بگو اونایی که زیاد حرف میزنن هیچی نمیدونن :)
شما هم که خیلی لطف داری .
پاسخ:



+ اون بندگان پشت صحنه یا غالبا ناشناس هستن یا بخشی از صحبتهاشون رو خصوصی نوشتن. اگر بتونم یه جمع بندی از همه حرفها مینویسم هرچند که کاش خودشون عمومی کامنت میذاشتن
سلام خانم الف عزیز
ارادت داریم

خدا خودتون و اسادتونو واسه اسلام حفظ کنه



+با عرض معذرت اما با باقی حرفاتون زیاد موافق نبودم
عکس یه مساله شخصیه
من که نباید برا قانون یک گروهی عکس انتخاب کنم
اینکه ملت ممکنه بر اساس این عکس راحت تر با من ارتباط بگیرم رو قبول دارم
اما حرفم اینه که فردی که واسه روز مادر عکس یه بچه رو میذاره واسه پروفایلش انقدر نباید متوجه باشه که به چه منظوری اون عکس گذاشته شده؟!

توجیهات اون فردی که به مریم جان تذکر دادن غیر قابل هضم برا من

البته به شخصیت فرد هم مربوطه و شخصا زیاد زیر بار حرف زور خیلی سخت میرم به طرفم هم کار ندارم!
کلا شخصیت مطیعی ندارم متاسفانه

چند وقت توی یگ گروهی عضو شدم مدیرش سرشناس بود و مدیر یکی از این مجله های معروف هم بود
تا عضو شدم چندوقت بعدش اومد گفت عکس پروفایلت رو عوض کن و عکس چهده ات رو بذار
گفتم من خانومم و این کار رو نمیکنم،گفت ربطی نداره و مگه تو جامعه نیستی و فلان
خلاصه ما حرفشو گوش ندادیم از گروه انداختنمون بیرون
میخوام صد سال سیاه همچین قانونی واسه گروه ها نباشه
فردی که انقدر شعور نداره به انتخاب افراد احترام بذاره


واقعا بنظرتون عکس پروفایل؟
قانون درستیه واسه گروه؟
اون حرف ها که زده میشه و ..مهمه بنظرم و اینکه گاهی بدونن شما خانوم هستید یا آقا
همین


در ضمن بنظرم برخی عرف ها غلط و اشتباه هست
دلیل نداره تمکین کنیم بهش
میشه تغییر دادش

:)

من دوست داشتم آقایون که اینجا رو میخونن نظرشونو عمومی بگن
هرچند از اول واقعا فکر میکردم مریم خانوم میخوان نظر ما رو بپرسن
از قرار قصدشون چیز دیگه ای بوده :)
پاسخ:
سائل جان فکر میکنم عکس پروفایل نه یه چیزشخصیه که هرجور دوست داشته باشیم انتخاب کنیم و نه یه چیز عمومی که دیگران براش قانون وضع کنن. :|

این بنده خدا در توضیحات تکمیلیشون یه حرفی از مروت میزدن در معنای عرفانیش که برای من قابل تامل بود. مثلا خوردن بستنی سرکوچه یا شلوار لی پوشیدن یک روحانی رو خارج از مروت میدونستن و میگفتن این عکس هم چیزی شبیه به اینها. خارج از مروته! دقیق نمیفهمم یعنی چی اما به نظرم چیزی شبیه همون انتخاب بین خوب و عالیه که خانم الف گفتن



راستی
خوب کردی از اون گروه اومدی بیرون اصلا لیاقت نداشتن :))


ع وا! میخواستم نظر شما رو بپرسم دیگه! قصدم همین بود و هست! شما فکر کردی قصدم چیه مگه؟
دوستان ببخشید کامپیوترم روشن نمیشه نمیتونم کامنتها رو جواب بدم با گوشی
پاسخ:
خواهش میکنم :)
الان دقیقا با خودتون چند چندید؟!!☺
در پاسخ به دو تا مسئله تون:
1.به فتوای من این عکس هیچ مشکل شرعی، اخلاقی، عرفی، قانونی و... ندارد!
2. به نظر من نباید گفت در این عکس متانت نیست....چون متانت یه چیز نسبیه! مثلا اگه آیه الله ایکس با نوه ش بازی کنه کسی بهش نمیگه بی متانت! از متانت شما به دوره که با یه بچه بازی کنید! بستگی به موضوع، زمان و مکان، باید تعریفش کرد.......در هر صورت من فکر میکنم استفاده ازین عکس به مناسبت روز مادر در پروفایل یه خانم هیچ کاهش متانت نیست!

پاسخ:
صفر- هیچ!

2. خب اگر اون ایت الله عکسش رو درحالی بازی کردن با نوه اش بذاره روی پروفایلش چی؟ فکر کنم مثال خوبیه. احتمالا اون عکس متانت لازم رو نداره. اما کار فرهنگی خوبیه!!
سلام
از خوندن این پست خیلی متاسف شدم!

متاسف بابت این که عده ای که کم هم نیستند، همش به دنبال این هستن که با محدود کردن بقیه خودشون رو از لغزش حفظ کنند و در این امر افراط رو به حد اعلی رسوندن...

این که اسلام حجاب رو و محدودیت های دیگه رو برای زن ها قرار داده تا جامعه از فساد حفظ بشه، برای برخی این تصور غلط رو ایجاب کرده که دیگه تا هر حدی که بخوان می تونن خانم ها رو محدود کنن برای این که حتا خیال مکروهی به خاطرشون خطور نکنه!

آخه این عکس چه مشکلی می تونه برای یه آدم سالم و سلیم النفس ایجاد کنه؟! اگر هم کسانی با این عکس برانگیخته می شن یا فکر بدی به سرشون می زنه پس مشکل روحی دارند و خودشون هستند که باید درمان بشن و تا وقتی سالم نشدن تو جامعه وارد نشن. نه این که یه جامعه رو به بند بکشن برای این که خودشون مشکل پیدا نکنن...
(البته من با این فرض گفتم که کسی که به شما تذکر داده داره نظرات یه عده دیگه رو می گه، منظورم به خود اون شخص نیست)

واقعا تاسف برانگیز و مسخره ست...
پاسخ:
سلام زهرا جان

منم اولش گفتم کسی که مشکل داره خودش نباید این تصویر رو نگاه کنه. اما این یک طرف ماجراست. من باید از اون کسی که این تذکر رو داد تشکر کنم که واقعا برداشت بخشی از جامعه رو برام توضیح داد و هرچند من نتونستم باهاش همراهی کنم اما حداقلش اینه که میفهمم چیزی هست که من نمیفهممش.
و نکته دیگه ای که به نظرم میرسه اینه که چرا ما خانمها جنین تذکراتی به اقایون نمیدیم. من میپذیرم که باید مراعات حال اونها رو بکنیم اما بد نیست یه کمی هم اونها مراعات حال ما رو بکنن. اگر این عکس به هر دلیلی مردها رو اذیت میکنه چرا توجهی نمیکنن که خانمها هم از دیدن بعضی عکسهای اقایون ناراحت میشن. حالا ممکنه شکل و شیوه و سطح و عمقش فرق داشته باشه

تاسف برانگیزه اما باید درباره اش حرف بزنیم
۲۴ فروردين ۹۵ ، ۱۳:۳۲ خانم الفــــ
:) علیکم السلام سائل بانویِ جان

1.رفتارها و نوع انتخاب رفتار در فضای عمومی به هیچ وجه شخصی نیست . حتی عکس پروفایل

2.درباره مطلبی که فرمودید  و تذکر اون اقا به شما، با شما موافقم،برای همین قید "قانون درست" در عرایضم رو گذاشتم.
۲۴ فروردين ۹۵ ، ۱۳:۴۰ خانم الفــــ
البته عرایض بنده رو طور دیگه ای ببینید.

شاید همه ی این بحث ها یک جهت داشته باشه،و اونم اینه که ما توی فضای مجازی برای علافی نیومدیم :) باید هر طور می تونیم کجدار و مریز رفتار کنیم تا رفتارهامون باعث هم افزایی بشه و سرعت کار رو توی یه ففضای خوب و با نشاط پیش ببره...و از بحث هایی که عموما اینطوری هستن اجتناب کرد

بخشی از عرایضم هم کلی بود...در باره قانون های انچنینی فضای مجازی.

خیلی هم جرف زدم :| ببخشید :)
پاسخ:






نه خیلی هم خوب بود. ممنون :)
سلام خانوم جان الف
بله درست میفرمایید حق با شماست
:)

+این چه حرفیه عزیز جان؟
استفاده میکنیم همیشه از حرفاتون
خدا حفظ تون کنه
:)
جالبیش اینجاست که من هیچ وقت ندیدم قانون این باشه که افراد با حجاب عکس شون رو بذارن و میبینید که تو تلگرام پره از گروه هایی که افراد بی حجاب عکس میذارن
هیچ کس هم هیچی نمیگه بهشون!!!
همه چیمون بر عکسه واقعا
گذاشتن عکس این پست هم فکر نمیکنم اهمیت خاصی داشته باشه و اصلا مهم باشه که یه نفر بخواد بخاطرش به آدم تذکر بده
پاسخ:
با نکته اولتون کاملا موافقم! منفعل شدیم خواهر، منفعل :(
سلام

ببخشید من خودم دوباره می نویسم:)

چرا به خانم ها گفته شده در ارتباط با نامحرم مغرورانه رفتار کنند؟ یا اینطور بپرسم رفتار بدون غرور و متانت چی داره که خانم ها ازش نهی شدن؟
خب واضح هست که زن برای مرد و مرد برای زن جذابیت داره. این جذابیت هم محدود به جذابیت های جسمی نیست. بلکه ویژگی های عاطفی و روحی و رفتاری و روانی هر دو طرف برای هم جذابیت داره. برای مرد لطائف و ظرائف وجودی و روحی و عاطفی زن جذاب هست.
این یعنی علاوه بر حجاب که پوشش بدن هست توصیه شده که در برخورد و ارتباط با نامحرم خانم ها سایر لطائف وجودی خودشون رو هم بپوشونند. رفتارشون و گفتارشون طوری نباشه که باعث جذب نامحرم بشه.
صحبت کردن بدون اون شرایط توصیه شده با نامحرم چه چیزی رو منتقل می کنه؟ مثلا روحیات خاص عاطفی و محبت خانم ها یکی از همون چیزهاست. آیا این فقط از طریق صحبت منتقل میشه؟ یا ممکنه یک عکس هم چنین چیزی رو به مخاطب منتقل کنه؟ حرفم اینه که یک عکس پروفایل هم میتونه بعضی از اون لطائف وجود خانم ها رو به نامحرم نشون بده. مثلا نشاط روحی ای که خاص خانم ها هست. یا محبت و مهربانی ای که خاص خانم هاست و ... .

نمی دونم این توصیه ی دینی به عنوان یک واجب مطرح هست یا یک مستحب. اما حداقل ش این هست که به قول خانم الف یک انتخاب بین خوب و عالی رو باید انجام بدید.

تقریبا همون منافعی که حجاب برای خانم ها داره رو این توصیه هم داره. یعنی باعث عزت و احترام به زن در جامعه میشه و بالعکس اگر رعایت نشه همون تبعاتی رو داره که بی حجابی(به بدحجابی اعتقادی ندارم! حجاب یا با شرایطش هست و یا نیست!) داره. یعنی تبعات روحی و عاطفی و بی حرمتی به اشکال مختلف..
حتی اگر به زور قانون و ... تبعات ظاهری رو نداشته باشه (که البته نمیشه!) باز تبعات روحی و عاطفی رو داره و باعث میشه زن برای خانه و خانواده و محارم خودش از نظر روحی و عاطفی خسته و کسل و پژمرده و بی نشاط باشه.
برای مردها حداقل اینه که باعث درگیری قوه ی خیال میشه و تبعات و مشکلات بعدی که از این درگیری پیش میاد رو داره ...

یک تذکر هم بگم. این رفتار همراه با غرور و حیا و متانت منافاتی با رعایت احترام و ادب نداره. فکر می کنم بعضی از خانم ها متوجه حکمت و منظور این توصیه ی دینی نشدند و بعضا رفتارهایی همراه با بی ادبی و بی احترامی دارند. مصداق نگم بهتره فقط به عنوان یک تذکر گفتم که ان شاءالله بیشتر مراقب باشیم.
پاسخ:
سلام
ممنون که نظرتون رو عمومی کردین.

ما قبلا ناشناس نداشتیم
اگه میشه یه اسم مستعار انتخاب کنید تا معلوم بشه یک نفر کامنت گذاشته.
سلام بر برادر نا شناس گرامی
شما خیلی روی مساله عاطفی خانم ها همیشه مانور میدین اما تک بعدی میبینین!!
حتی بنظرم گاهی کمک کردن و دلداری دارن یک مرد به یک خانم غریبه مستقیم روی عاطفه اش تاثیر میذاره و البته چه بد که ما بدونیم اون خانم از نظر روحی و روانی آسیب دیده است که خب اینطوری اون بخش عاطفیش بیشتر نمود پیدا میکنه
در شرایط عادی که فرد سالم هست از بعد روحی، تذکر و راهنمایی یک مرد شاید خیلی تفاوتی نکنه
اما در اینجا ...
خیلی هم ناراحت کننده است که در هر صورت خود فرد خاطی مسوله اما وقتی فردی اینطور از روحیه حساسه خانم ها صحبت میکنه خوبه که به این مساله توجه کنه که حرفش چه تاثیری ممکنه در فرد مقابل بذاره!
همین
فقط خوش حال میشم ایراد همین عکسی که در این پست هست رو از منظرآقایون برامون بگید

+ثانی جان
مثال بستنی و شلوار لی ربطی به این عکسی که گذاشتین نداره بنظر من :)
کلا به مروت ربطی نداره
من این عکس رو از دید مردانه هم دیدم مشکل نداره
حرفم سر همین عکسیه که گذاشتین نه هر عکس دیگه ای
حرف های اینجام هم منوط به همین عکس بود و مه هیچ عکس دیگه ای
+ در مورد نه عمومی بودن و نه خصوصی بودن حرف تون رو قبول دارم
عکس پروفایل قطعا جای خصوصی نیست
اما شخصیه!!
این دو با هم فرق دارن
فرهنگش رو هم ندارن ملت ما
یعنی شاید از سر فشار محیطی اینطور شده باشن
:)

این بحث های بی خود من که اگه به جایی برسه که خیلی خوبه اگرنه خسران زده ایم
پاسخ:



+ سائل جان منم درباره همین عکس حرف میزنم نه هیچ عکسدیگه ای! بعدشم چجوری یه خانم میتونه تصویری رو از دید یک مرد ببینه؟! شما چه توانایی هایی دارین! :)
بحث مروت به نظرم جای تامل داره. این عکس نه مشکل شرعی داره نه مشکل اخلاقی اما یه خانم میتونه مروت به خرج بده و این عکس رو انتخاب نکنه همونطور که یه ادم مروت به خرج میده و سرگوچه بستنی نمیخوره. این بهترین جوابیه که میتونم بپذیرم فعلا

+بله درست میکین میشه چیزی شخصی باشه خصوصی باشه و میشه چیزی شخصی باشه و عمومی باشه البته خصوصی بودن و عمومی بودن رو به معنای محل نمایش و بروز اون چیز میدونم نه مالکیت.


به نظرم خسران نیست. همین که فکر میکنیم عبادته :))
کیف کردی چه خودمونو تحویل گرفتم؟! :)
مریم خانم نکنه یه وقت عکس گل و بلبل و درخت بذارید واسه پروفایل تون ها، آخه لطایف روحی تن رو نشون میده و میره تاثیر میذاره رو قوه خیال مردا و نشون میده چقدر شما ظریف و عاطفی هستین! عکس تیر تفنگ بذارید مناسبه بنظرم ! ;)
پاسخ:
خواهر جان کوتاه بیا :))
اتفاقا یه دفعه عکس یه سر تفنگ گذاشته بودم ملت خیلی کنجکاو بودن  این چیه! باید از آبجی خانوم یه برتا بگیرم :)
پس چی؟ به توانایی های ما شک داشتین؟!
از شوخی گذشته شاید چون به رشته ام مربوط باشه و این تفاوت های زن و مرد رو از جنبه های مختلف خوندم
شایدم بی ربط باشه نمیدونم :|

+آحه اون بستنیه به اخلاق مربوط میشه
خوردن در ملا عام هم حدیث داریم راجع بهش!
بازم بنظر ما ربطی نداره به این عکس
مروت یعنی جوان مردی؟
شاید در تعریف جوانمردی من اشتباه میکنم:)

شلوار لی رو هم برا روحانیا اخلاقیش رو نمیدونم اما جنبه شان و مقام مطرح میشه که اونو شاید بتونید به این عکس ربط بدین و متانت!!!
از نظر ما اما این عکس نشون دهنده عدم متامت عکسی نیست!!
شاید باز در تعریف متانت مشکل دارم

+خصوصی عمومی هم متوجه نشدم ربطش به حرفم چی بود؟
خیلیا عکس خصوصی شون رو میذارن واسه پروفایل شون
بازم شاید در تعریف خصوصی دچار اشکال باشم :)
کلا ولی عکس یه مساله شخصیه
حالا خصوصیش و بی حجابش یه بحثه عمومی و متفرقه و گل و بلبل و تیر و تخته اش بحث دیگه
+بله کیف کردم :))
خدا ببخشدم :)
پاسخ:
نه به تواناییهای شما که شک ندارم! :)
منم درباره این تفاوتها خیلی خوندم اما باز هم گمون نکنم ما خانمها بتونیم از نگاه یک مرد به اوضاع نگاه کنیم


+این بحث مروت بحث اخلاقی هم نیست. چون مدام اون اقا تو صحبتهاشون میگفتن عکس نه مشکل شرعی داره و نه مشکل اخلاقی. به نظرم شبیه همون پوشیدن شلوار لی میمونه

منم توضیح بیشتری ندارم باید باز در یه فرصت مناسب باهاشون صحبت کنم


+مساله شخصیی که باید شان عمومی رورعایت کنه

+ خدا ما رو ببخشه اینقدر شما رو اذیت کردیم :)
سلام خانم سائل

حقیقت ش متوجه قسمت اول نظرتون نشدم. بیشتر توضیح میدید؟

اما درمورد این که گفتید میشه ایراد این عکس رو از منظر آقایون بگم باید عرض کنم که نه نمیشه!:)
آخه بحث من سر مصداق نیست. اصلا بحث در مورد مصادیق رو دوست ندارم و چندان هم به نظرم جالب و منطقی نیست. صحبت هام هم اصلا در مورد شخص خاص و گروه خاص و عکس خاصی نبود و نیست.
فقط سعی کردم اونچه که خودم می فهمم در مورد تاثیر یک عکس رو توضیح بدم. چون اصل موضوع به نظرم برای ایشون همین بود. حالا این که تو این مصداق خاص برای این عکس و ایشون و اون گروه چه کاری درسته تشخیص بر عهده ی خودشون هست. مثل خیلی از مسائل شرعی مشابه که تشخیص رو به فرد واگذار کردند. منطقی هم هست چون در نهایت خودشون هستند که می تونند با دید به تمام شرایط و مسائل مرتبط بهترین تصمیم رو بگیرند.
به خاطر همین هم در نهایت برگشتم به نظر خانم الف که نظر شخص هم هر چی باشه باز انتخاب بین خوب و عالی هست.

گل و بلبل رو هم خوب گفتید:))


خانم ثانی ببخشید ما از اسم و رسم و هویت فراری هستیم. لطفش به همین ناشناس بودنه. ببخشید دیگه
پاسخ:


ببخشید وسط بحثتون وارد میشم اما منم دوست داشتم مصداقی بحث میشد. همه مون بلدیم اصول چیه!







خواهش میکنم.
سلام

آدم بعضی وقتها نمیتونه درونیات خودش رو به همه تعمیم بده. اینه که خصوصی نظر میذاره! این یه دلیل واسه خصوصی شدن نظر

من زیاد از بحث مروتی که مطرح میکنید خوشم نیومد. هر چی هم فکر کردم که چطور میشه توضیح داد این عکس مثل پیچ خطرناک جاده است و امکان لغزش و پرت شدن ته دره رو داره نتونستم به چیزی برسم! 
این عکس رو برای پروفایل، نه از باب مروت، که از باب احتیاط ببینید. احتیاطی که محیط باعث بوجود اومدنش میشه. چرا و چطور؟! هر چی فکر کردم به هیچ نتیجه ای نرسیدم.
پاسخ:
سلام

البته به نظرم غیرقابل تعمیم بودن یک نظر دلیل خوبی برای نظر خصوصی گذاشتن نیست. اساسا نظرها نباید تعمیم بدیم!
فکر میکنم بیشتر نظرهای خصوصی یا خود نویسنده رو خطاب قرار میده که لازم نیست دیگران بخونن یا نویسنده نخواسته دیگران بدونن نظرش چیه.

نه دیگه! اون بحث مروت اگر بر این عکس منطبق بشه این عکس مثل یه پیچ خطرناک نیست. دقیق نمیدونم مشکلش چیه اما بیشتر برامده از همون عرفه
جناب ناشناس تمام بحث های من سر همین یک مصداق بود که عکس این پست هست
نه سر هیچ عکس دیگه ای
بعضیا مذهبی ان میخوان عکس خودشونو نذارن میان عکس یه خانم خوش ترگیب خارجی رو میذارن واسه پروفایل شون!!
بعضیا مذهبی ان اما جوری عکس از خودشون میندازن که چهره شون مشخص نباشه اما هیکل شون .چچ!
بعضیا مذهبی ان اما عکس از خودشون میذارن واسه پروفایلشون که نصف چهره شون حالا چه از عرض چه از طول مشخصه بعدم فکر میکنن مشکلی نداره!
بعضیا مذهبی ان اما با چادر و با چهره آرایش کرده عکس میذارن
”این چند تا مثال آخر غیر از اولی که بحث این مع ما نیست چون همه میدونیم ایراد داره،همینطوری مثال زدم :|”
خب این از نظر من قطعا ایراد داره ” شرعی و اخلاقیش رو نمیدونم! اما بنظرم از منظر اخلاقی و دید آقایون ایراد داره”
اما عکس این پست نه ربطی به مروت داره نه ربطی به احتیاط داره، این عکس هیچی نداره جز شور و شوق کودکانه همین

چون بحثم مصداقی همین عکس بود و در بحث شما کلی بود در نظر قبلم نوشتم که منظور و بحثم سر همین عکسه و نه عکس دیگه ای
اگرنه تو این که بعضی عکس ها غیر شرعی نیستن اما مشکلاتی که شما و باقی دوستان نوشتن رو داره شکی نیست

+قسمت اول رو هم بیشتر توضیح نمیدم، واضحه!!
++گل و بلبل هم قابلی نداشت
شما زیادی سخت میگیرین!!
حالا من این همه حرص و جوش این عکس رو میزنم، خودم هیچ وقت این مدلی عکس انتخاب نمیکنم
عککس پروفایلم اغلب مذهبی و مناسبتی هستو یک عکس داشتم که غیر مناسبت ها استفاده میکردم که پلاک بود ، پلاک شهدا
اون بالا هم گفتم عکس گل و بلبل و درخت نمیذارم” در ناخودآگاه البته نمیدونم بخاطر عدم نشون دادن ظرایف روحم بوده یا نه :|”
”پرانتز باز”
عکس پروفایل وبلاگم عکس ضریح حضرت امیر علیه السلام بود و خب اون اوایل یه مدت تو وایبر واسه پروفایلم استفاده میکردم این عکس رو
یبار یکی از دوستام گفت فلانی این عکس چیه؟
گفتم ضریح و اینا
بعد گفت مگه تو امامزاده یا متولی امامزاده ای که این عکس رو براخودت گذاشتی!
عکس پروفایل تعریف داره :|
”پرانتز بسته”

اما خانم ثانی خب مصداقی نظر خواستن تو پست و نگفتن نظر کلی بدین اگرنه با کلیت حرف شما در کل موافقم
فقط همونطور که از عنوان پست هم برمیاد نظر راجع به همین مصداق بوده

شایدم این بر میگرده باز به تفاوت های خانم ها و آقایون در دید کلی و جزیی و توجه به کلیات و جزییات
گفتم که دوست ندارم و درست نمی دونم که در مورد مصادیق نظری بدم.

ایشون ماهی خواستن ما ماهی گیری یادشون دادیم! اصلا هم پررو نیستم! :)
حالا در مورد گل و بلبل و کلا طبیعت استثنائا نظر میدم و باید بگم ایرادی نداره! اما خب خداییش تیر و تخته خیلی ضایع می باشه!! برتا و سر تفنگ نیز همچنین! کلا نظر کارشناسیم اینه که عکس آدم از بچه و بزرگ و پیر و جوونش و ... چون حالات شخص داخل عکس به صاحاب پروفایل منتسب میشه فرق داره. اما گل و بلبل و تفنگ و تیر و تخته اصولا حالاتی ندارند که قابل انتساب باشند!! مگه حالا اون بلبله یک چیزیش بشه! فقط علاقه رو می رسونند. مثلا گل و بلبل علاقه به طبیعت و زیبایی هاش رو می رسونه یا برتا علاقه به تفنگ و خشونت! یا تیر و تخته .. خب لابد علاقه به تیر و تخته دیگه!! :)

اما همون نظر خودتون که میگید شور و شوق کودکانه رو می رسونه. خب همین شور و شوق کودکانه اگر به ایشون منتسب بشه ایرادی نداره؟ خلاف اون توصیه ی دینی نیست؟
باز هم میگم اصلا در مورد مصادیق نظری ندارم و نمیگم این رو هم بر اساس نظر شما و صرفا برای توضیح بیشتر منظور گفتم.

+ من واقعا متوجه منظورتون نشدم!
++ من که نظر مصداقی نگفتم که میگید "شما زیادی سخت میگیرین"!
پاسخ:





+وقتی من نمیتونم عکس خودم رو بذارم روی پروفایلم دیگه نباید تصاویر دیگه به من منتسب بشه. عکس پروفایل یه وجه تاثیرگذاری فرهنگی هم داره برای من. اصلا سر تفنگ هم خیلی خوب بود. برتا هم پیدا کنم میذارم :)
حالا که فکر می کنم می بینم ماهی و ماهی گیری پررویی نبود. ولی اصلا هم بی ربط نبود!

+ خانم ثانی چرا اسکرول های قالب رو حذف کردید!؟
پاسخ:


+من حذف نکردم!
جناب ناشناس
از این جهت نوشتم سخت میگیریرد که نوشتین عکس ها ظرایف و لطایف خانم ها رو نشون میدن و این منافات داره با ذاتشون
خب طبیعتا عکس گل و بلبل و دار و درخت نشون دهنده طبع لطیف افراده اگه برا پروفایلشون انتخاب کنن و زن و مرد هم نداره اما شما میگین واسه خانم ها ایراده
که البته تو این نظر بالایی نوشتین نظر تون با دار و درخت و گل و بلبل فرق میکنه

حتما نشون دهنده لطایف خانم ها نیست که
الله اعلم

در مورد عکس این پست
روز مادر است و من نمودی از مادر بودن رو برا عکس پروفایل انتخاب میکنم عکس یه دختر بچه شاد
من هرچی بالا پایین میکنم اشکال این مساله رو نمیبینم
توجیه تون رو هم فعلا نمیتونم بپذیرم
شاید چون خودم تفکرم برا انتخاب عکس هام جور دیگه ای باشه
و خدا روشکر خودم رو محدود به مطالبی که نشون دهنده ی هیچ مساله ای نیست نمیکنم
ممکنه یک روز عکس شهید رو بذارم
ممکنه بما به موقعیت چهره ای با ابهت از رهبری رو بذارم که مثلا در حال عتاب به امریکا هستن
ممکنه عکس یک پیر زن رو بذارم
اینا نشون دهنده روحیه ی مرده، پیر ، خشمگین من هست؟یا چون این عکس کمی شاده اشکال داره الان؟!

ایشون هر عکس دیگه ای گذاشته بودن شاید نظر من تغییر میکرد
اما این عکس با توجه به موقعیتش اشکال نداره

این عکس. حتی اگه طبق نوشته ی شما نشون دهنده ی لطافت یک فرد باشه هم اشکال نداره
نه عرفی نه اخلاقی نه شرعی نه مروتی
اون مثال هایی که در نظرات قبل آوردم مصداق همون حجب و حیا در فضای مجازی هست

بازم میگم با کلیت حرفتون موافقم
در ضمن ممنون بابت نظر مفیدتون
استفاده کردیم
آره عکس میتونه لطائف وجودی رو نشون بده ولی نگفتم این با ذات خانم ها منافات داره! برعکس چون ذات خانم ها لطیف هست به این سمت رغبت و تمایل دارند منتها باید شأن جامعه و خانواده درست تعریف بشه. شأنیت اصلی زن در خانواده هست نه در جامعه و به همین خاطر هم باید در جامعه محفوظ باشه.
البته عکس هم داریم تا عکس. عکسی که مثلا برای یک مطلب تو وبلاگ میذاریم خیلی فرق داره با عکسی که به عنوان پروفایل انتخاب می کنیم. عکسی که برای مطلب هست قراره با مطلب مرتبط باشه و به مطلب منتسب میشه و عکس پروفایل طبیعتا به صاحب پروفایل.

بله درباره عکس طبیعت نظر شخصی من همون هست که گفتم یعنی به نظرم جز علاقه چیز خاصی رو منتقل نمی کنه. مگر مثلا بعضی عکس های خاص که در عرف معنای خاصی دارند. نمی دونم مثلا گل سرخ فکر کنم نشانه ی عشق هست و ... .

اجازه بدید من از بالای باقی حرفاتون رد بشم و همون جمله ی آخر رو بگیرم. شما که با کلیت صحبت موافقید و بنده هم نمی خوام در مورد مصادیق بحث کنم و همونطور که گفتم در نهایت تشخیص با خود فرد هست. اون قسمت نظر قبلی رو هم بیشتر برای شوخی گفتم.

من عذر خواهم بابت این همه طولانی شدن حرف و بحث ها به نظرم زیادی طولانی شد و زیادی حرف زدم.
پاسخ:
شانیت اصلی مرد هم درخانواده است. کلا اول خانواده است و بعد جامعه. اگر این صحبت شما درست باشه که زن باید فقط ظرائف وجودیش رو در خانواده نشون بده برای مرد هم همینطوره که خب از اون مطلبی که معرفی کردین نشون میده تقریبا موافق هستین.
اینم بذارین در این کامنت اخر بگم گه ما خانمها اینقدر به این توصیه شما اقایون عمل کردیم و لطافت ها و ظرافتها رو نشون ندادیم که خیلی راحت اقایون برچسبهایی از جنس زنان مرد شده یا زنان خشن یا ... رو به کار میبرن.

خب حرف زیاده بگذریم

ممنون از شما و خانم سائل و همه دوستان دیگه ای که در این پست کامنت گذاشتن و به من کمک کردن
سلام

بله حتما اصول رو بلدیم بنده هم نخواستم جسارتی بکنم اما اونطور که من برداشت کردم نسبت به نگاه آقایون به این مسئله براتون ابهام وجود داشت و بنده هم سعی کردم توضیح بدم و ابهام رو برطرف کنم. تا در نهایت به تشخیص خودتون کمکی بشه. ببخشید اگر نظر بیهوده و بی ارتباطی بود.

چرا نباید منتسب بشه!؟ عکس پروفایل عکس پروفایله دیگه! فکر می کنم عرفاً عکسی که گذاشته میشه به خود شخص و شخصیت ش منتسب میشه با همون توضیحات. البته این برداشت منه.
قبول دارم وجه تاثیرگذاری فرهنگی هم داره اما فکر نمی کنم این عکس یا عکس های مشابه بدون توضیح تاثیرگذاری فرهنگی داشته باشند.
اون بحث تفنگ و طبیعت و ... رو هم بیشتر برای شوخی گفتم و اتفاقا یکی از عکسهایی که خودم خیلی خوشم میاد عکس سر تفنگی هست که زیر دست امام جمعه هست. خیلی پیام ها داره.

در مورد شأنیت من منظورم رو بد گفتم. بیشتر شئون زندگی یک زن مومن و مسلمان درون خانواده تعریف میشه البته این منافاتی با فعالیت اجتماعی نداره ولی اصل بر خانواده هست. در مورد آقایون هم خیلی از شئون زندگی داخل خانواده تعریف میشه و لاغیر اما شئون اجتماعی زندگی یک مرد خیلی بیشتر از زن هاست. اما بله موافقم.
اگر شما به توصیه ی ما آقایون گوش دادید ببینید ما آقایون در مورد شما چی میگیم و اگر به توصیه ی اون آقایونی گوش دادید که چنین برچسب هایی میزنند به حرف همون ها گوش بدید! باید جای آقایون باشید تا بفهمید تفاوت شما و امثال شما با خانم هایی که این فضای امروزی جامعه رو خراب کردند در نظر ما چیه و یا نظر ما در مورد شما چیه.
البته که اصولا ما کاره ای نیستیم و اگر توصیه ای هست از طرف خدا و برای بنده ی خدا هست و اگر قرار هست کاری انجام بشه هم برای خداست نه بنده ی خدا. نفع و ضررش هم برای بنده ی خداست البته منکر تاثیرات اجتماعی نیستم منتها در نهایت همه ی ما تنها هستیم، خودمون و اعمال مون...
پاسخ:
سلام
 
خواهش میکنم. هر چند در مواردی اختلاف نظر وجود داره اما جداً توضیحاتتون کمک کننده بود. ممنون

قصدم همین بودکه کمی تفکرات خاص خانمها و اقایون رو بیشتر درک کنم. و فکر میکنم این پست تونست چنین کاری بکنه.
برای من عکس پروفایلم مثل همین تصاویریه که برای هدر استفاضه انتخاب میکنم. وقتی عکس خودم نیست فقط حرفی رو میزنه که من میخوام بگم و سلیقه من در بیان اون رو نشن میده.

اون سر تفنکی که من انتخاب کرده بودم یه سرتفنگ گره خورده بود. به نشانه اعتراض به جنگ.  خیلی ها ازم مستقیم میپرسیدم منظورت چیه و...


به نظر میرسه عصبانی شدین! من که شما رو نمیشناسم. امیدوارم شما هم ما رو نشناسین اما همین اقایونی که چنین حرفهایی میزنن همین اقایونی هستن که به ظاهر مذهبین. البته درست میگین حرفشون محل اعتنا نیست برای منم مهم نیست چی میگن. منتها خواستم یاداوری کنم این خنثی شدن زنان در جامعه و عدم بروز روحیات زنانه چه تبعاتی برای اونها داره. همین
خواهش می کنم






نه عصبانی نشدم اما انتظار این حرف رو از شما نداشتم! خیلی واضحه اونی که چنین برچسب هایی میزنه دنبال اینه که خانم ها براش حجاب و حیاء رو کنار بذارن تا مرد شده و خشن نباشند؛ نه این که خانم ها رو توصیه به حجاب و حیاء بکنه!
مذهبی خوندن این آدم ها هم لااقل در بحث ارتباط با نامحرم خیلی مسخره ست. البته بنده هم سرتاپا خطا هستم و ادعایی ندارم ولی خوب می فهمم این برچسب ها و حرفها چه معنایی داره و گوینده ش دنبال چیه..
خنثی شدن زنان و عدم بروز روحیات زنانه هم فقط برای کسانی چنین واکنش هایی داره که تو کوچه و خیابون دنبال روحیات زنانه باشند و نه تو خونه با محارم خودشون!
سبک زندگی خیلی ها الان برعکس شده و همونطور که زنان شون تو جامعه تبرج می کنند مردانشون هم تو جامعه دنبال التذاذ هستند. همون حرفی که تو کامنت اول هم عرض کردم خدمت تون. زنی که مدام تو جامعه و برای نامحرم تبرج کنه و روحیات خاصش رو ببره برای نامحرم تو خونه دیگه توان بروز اون لطافت های خودش رو برای محارم نداره و البته عکس این هم صادق هست و نتیجه میشه همین.
البته تو کامنت اول به عنوان تذکر گفتم رعایت حیا و غرور در ارتباط با نامحرم منافاتی با رعایت ادب و احترام نداره و باید ادب و احترام هم مراعات بشه.
+ شناخت بنده از شما هم به اندازه ی همین وبلاگ هست نه بیشتر.
التماس دعا
پاسخ:
تصورات خواننده های استفاضه از من خیلی با چیزی که هستم فاصله دارم. خوبه که متوحه شدین/

مطمئنا کسانی که در ذهن من بودن اصلا ادمهایی که به دنبال تلذذ در جامعه باشن نیستن و یا چنین قصدی ندارن که زنها حجاب و جیا رو کنار بذارن. همین که خانمی کمی محکم حرف بزنه و کمی اظهار نظر کنه و اندکی با حرف اقایون مخالفت کنه و خدایی نکرده کمی بلندتر از نرمال خانمها صحبت کنه در دسته بندی مردانه قرار میگیره متاسفانه نمیتونم بیشتر توضیح بدم.

محتاجیم به دعا
یاعلی
سلام
حالا ما این جناب نا شناس رو میشناسیم اینطور که شما میگین نیستن
اما واقعا دید برخی از این آقایون کاملا مذهبی همینه که شما میگین خانم ثانی
در برخورد اول آدم ممکنه بگه خب چه اشکال داره مردا فکر کنن یک خانم روحیه مردانه داره؟
اما با کمی فکر به این میرسیم که همین آقایون فکر میکنن این دست خانم ها همیشه و حتی در خانه هم همینطورن ”که حداقل شما نشون دادین این طور نیستین”
در ثانی به خاطر همین فکر در انتخاب هاشون هم میرن سمت خانم هایی که زنانه تر برخورد میکنن

البته از حق نگذریم این روحیه غیر منعطف برخی خانم های مذهبی در خانه هم سرایت میکنه
اما
اگر مومن باشیم
این مشکلات واسه هیچ طرفی بوجود نمیاد
نه اون مردها فکر میکنند این خاتم ها روحیه مردانه دارند همه جا و به اصطلاح خشن هستن
و نه خانم ها این روحیه شون سرایت میکنه در خانه
از طرفی هم یک زن برا اینکه خدا گفتن فلان مدل در جامعه حضور داشته باشن و برای رضای خدا اینکار رو میکنند و باقیش ان شا,الله به دست خدا حل میشه
پاسخ:
سلام
من جسارتی به ایشون نکردم خدای نکرده.
گاهی خانمها مجبور میشن برای در امان موندن، درونیات خودشون رو پنهان کنن و این میشه که سخت بروزش میدن حتی اون زمانی که باید نشونش بدن. و خب الحق هم دشواره ادم چند ساعت از روز یه خلق و خویی داشته باشه چند ساعت دیگه یه چور دیگه این میشه که بعد از مدتی یکی بر دیگری غلبه میکنه

این مساله انتخاب و اینا رو هم درست میگین

انشالله خدا انتخابمون کنه

برا ما هم دعا کنید دوستان این ایام و امشب
تصور بنده همونی بود که با توجه بهش گفتم التماس دعا
در مورد حرفی که گفتید بنده گفتم انتظار نداشتم که اون هم برداشت اشتباه خودم از صحبت تون بود. ببخشید
اتفاقا همون شناخت خواننده های استفاضه درسته

والا نمی دونم چی بگم. رفتار مغرورانه و همراه با حیاء رو مردانه نمی دونم.
+ خانم سائل ممنونم بابت بحث و نظرات تون.
یاعلی
پاسخ:
از لطف شما ممنونم

دعا بفرمایید
یاعلی
یک عدد سوال الان رسید به ذهنم
شما یک کودک زیر یه سال میبینید مثلا شش ماهه که از اقوام تون هم هست چه واکنشی نسبت بهش دارید جلوی مردای نامحرم فامیل؟!!
کودکانه باهاش برخود نمینمایید؟! :|
پاسخ:
این سوال از منه؟
مطمئنا رفتارم با اون کودک در حضور اقایون متفاوت از زمانیه که اونها نیستن. درواقع رفتارم کاملا متناسب با حضور اقایونه نه با اون کودک
سلام
من تقریبا با نظر خانم نظریان موافقم.
بطور کلی فکر میکنم وقتی که قانونی برای افرادی وضع میشه، باید به شکلی بیان بشه که اون افرادی که مخاطبش هستند بفهمندش. و فکر میکنم ملاک اصلی درک و فهم همون کسانی هست که موظف به اجرای قانون هستند. 
بطور خاص وقتی به خانم ها گفته شده حجاب داشته باشید و حد و حدودش هم چنین و چنان هست، این حد و حدود باید طوری باشه که اون خانمها بفهمند تا رعایتش کنند. پس اگر یک خانم با ایمان این حد و حدو رو میدونه و داره رعایت میکنه، نباید به حرف آقایون اهمیتی بده حتی اگر مذهبی باشند. حتی اگر برای دلشون اتفاقاتی بیفته. حجاب زن برای این نیست که آقایون رو از وظیفه ی کنترل نگاه و کنترل دل به کلی راحت کنه. و خانمها هم در صورتی که به وظیفه خودشون در حفظ حجاب عمل کرده باشن، وظیفه ای در قبال دل آقایون ندارند. 
بقول آقای پناهیان: دل نیست اون دل!!
.
یه نکته ی دیگه:
اون آقایونی که میفرمایند: لطافت روحی خانمها برای مردها جذابه و این لطافت روحی حتی نباید در انتخاب عکس پروفایل مشهود باشه...
من یه سوال ازشون دارم: آیا خانمها موظفند لطافت روحیشون و اون چیزی که در دلهای های نازکشون میگذره رو پنهان کنند تا مبادا مردها چه به سر دلشون بیاد؛ ولی... آیا ما مجبوریم از دل آقایون خبر داشته باشیم؟ آیا حق دارند به ما بگن که دلشون چطور و چطور میشه؟  به این فکر کنید که آیا آقایون حق دارند و آیا شرع به اونها اجازه میده که هر چیزی درباره ی حجاب یک خانم یا عکس پروفایل یک خانم فکر میکنند به زبون بیارن؟
آیا ما باید اون چیزی که در دلمون هست رو و اتفاقا چیز خوبی هست رو پنهان کنیم ولی آقایون حق دارند اون چیزی رو که در دلشون هست رو آشکار کنند؟ خب اگه دل باید پوشیده باشه بپوشونندش لطفا!  دل زن و مرد فرقی داره؟ حرفهای اونها و اتهامها و سوءظن های اونها هم ما رو آزار میده. جذاب نیست ولی آزاردهنده که هست.
خدا گفته زنها با لطافت مزاحم دل مردها نشن، اما مردها با سوءظن مزاحم دل زنها بشن؟
اگه احساس زن باید حجاب داشته باشه، احساس مردها نباید حجاب داشته باشه؟
آیا خدا و دین چنین اجازه ای رو بهشون داده؟ آیا اینطور برخوردها باعث القای احساس گناه و یا وسواس و درگیری فکری و دغدغه های بیخودی برای خانمها نمیشه؟ به نظر میاد این اتفاق افتاده. زیاد هم افتاده... نمونه اش همین پست شما. تازه شما جزء زنهای محکم هستید. اونهایی که محکم نیستند دوام نمیارن در برابر این آزارها.

پاسخ:
سلام
خدا قوت :)

بله درست میگین که قانون باید به نحوی باشه که مخاطبش بتونه بفهمه اما همیشه یه مرزهایی وجود داره که تمیز درست از نادرست کار سختیه و صرفا تمیشه به فهم خود مخاطب اتکا کرد.


والا اینکه وظیفه آقایون چیه رو بذارین واگذار کنیم به خودشون اینکه ما باید چیکار کنیم مساله ای متفاوت از اینه که مردها چیکار باید بکنن. یعنی نیمشه بگیم جون حالا اونها رعایت نمیکنن ما هم رعایت نکنیم. بله این نکته خیلی خوبیه که شما میکین که زنها با لطافت مزاحم دل مردها میشن مردها هم با سوء ظن یا حتی با لطافت یا ... مزاحم دل زنها میشن. اما اگر مردها مزاحم دل زنها میشن نمیشه زنها هم تلافی کنن و مزاحم دل مردها بشن. اما این نکته خیلی خوبیه در کل و منم قبولش دارم. زنها به نحو دیگری ازار میبینن و مردها به نحو دیگری. شاید یه عکس ساده و دوستانه یا خانوادگی که یه اقا میذاره روی پروفایلش همونقدر برای خانمها مزاحمت ایجاد کنه که یه عکس بی حجاب یک خانم برای یه اقا!

اینو هم اضافه میکنم که امنیت روانی هم چیز مهمیه. یک وقت خانمی با ده تا بیست تا آقا همکار هست، محجبه و متین هست، اما راحته. به این معنا که آرامش روانی داره. یعنی برای هر حرکت و سکونی، دغدغه و نگرانی این رو نداره که الان این ده تا آقا درباره ی من چطور فکر میکنن، چطور حرف میزنن، چه نظری دارند.
اما وقتی که بدونه اونها "ممکنه" چی فکر کنن، خودبخود مضطرب و نگران میشه. بخصوص اگه باور کنه که اونها واقعا مذهبی هستند، خودبخود بیشتر به خودش شک میکنه، میگه اینا آدمهای خوبی اند، نکنه من واقعا مشکلی دارم! این زنه که ناچار میشه بیشتر  خودش رو حفظ کنه و کمتر ابراز وجود کنه. و این آرامش و تسلط روحی روانیش رو کم میکنه. آدم کمی حساس باشه، کنترلش رو از دست میده بالاخره. از یه طرف بوم میفته. از سمت زنونه اش نه، از سمت مردونه اش! عصبی و خشن میشه. بعد همین مردها میگن چرا حرکات شما زنها مردونه است. ما بدمون میاد! خب بدتون بیاد! کی به شما حق اظهار نظر درباره ی حرکات خانمها رو داده؟ بعد همین مردها اگه بهشون بگی درباره ی زنها فکر بد میکنید یا دلتون فلان و فلان میشه، بهشون برمیخوره. اما اون موقعی که خودشون میان میگن دل ما اینجوری و فلان، اصلا اون به نظرشون چیز بدی نیست! اصلا کی به شما حق داده درباره ی دلهاتون به خانمها حرف بزنید؟

هیچ بعید همین صراحت و راحتی آقایون در بیان نظراتشون درباره ی خانمها، دلیل کمرنگ بودن حضور خانمها در جامعه باشه. که البته به منحرف شدن نحوه ی صحیح حضور خانمها در جامعه هم منتهی شده...

+ این آیه ی قرآن رو هم جدی بگیرید که البته نه در این مورد خاص شما ولی بطور کلی در جامعه ی ما بهش اعتنایی نمیشه:

إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ ﴿۲۳﴾
موفق باشید

پاسخ:
امنیت روانی
امنیت روانی
امنیت روانی
امروز یه سخنرانی از اقای پناهیان میخوندم میگفت دین برای این اومده که امنیت ایجاد کنه و مومن یعنی کسی که دیگران از دستش در امان هستن. میگفت مومن غیبت نمیکنه چون غیبت امنیت روانی دیگران رو از بین میبره. میگفت دین راضی نیست امنیت روانی کافر هم از بین بره.

از شما چه پنهون دارم یه پروژه ای کار میکنم که اونجام به  همین نتیجه رسیدم که دلیل عدم حضور زنان در جوامع، حتی جوامع علمی، از بین رفتن امنیتشونه!


من هی حرف جدید یادم میاد!!
به نظر من لطافت روحی زن و مرد نداره. مردها هم می تونن لطافت روحی داشته باشن. اییین همه مرد شاعر و نویسنده، اییین همه مرد هنرمند، ایین همه شعر عاشقانه... مردها که خیلی بیشتر از زنها از این چیزا میگن. این از ضخامت روحیه یا از لطافت روحی؟ 
حالا چرا زن باید لطافت روحش رو بپوشونه؟ چونکه آقایون خوششون نمیاد؟  
خب از کجا معلوم؟ شاید مشکل از اون آقاست که کمبود لطافت روح داره! 
یا شایدم آقایون از لطافت روح خوششون میاد اما فکر میکنند بده روح مرد لطیف باشه!! 
میخوام بگم زن رو مثل یک پکیج نبینند که همه ی لطافت ها و زیبایی ها رو در وجود او بطلبند و به خودشون بباورانند که چون مرد هستند نباید  یا نمیتوانند هیچ ظرافت و لطافت داشته باشند یا اگر جذب لطافتهای روحی زن میشن، این جاذبه حتما مشکل دار و غلطه. نخیر، اگر لطافت روحی جاذبه داره، شاید این کشش یک نیاز روحی انسانی به لطافت و صفاست. نه میل و کشش به جنس زن! خب آقایون هم بروند برای خودشون روح لطیف پیدا کنند. از یک جای دیگه پیدا کنند.

بروند هنر یاد بگیرند نقاشی و خطاطی کنند طبیعت خدا رو ببینند گردش کنند کوهنوردی کنند جنگل و دریا ببینند، اصلا دعا و مناجات بخونند عبادت کنند، روحشون لطیف بشه. نه اینکه فکر کنند لطافت فقط منحصر و محدود به زنهاست و اونها چاره ای ندارند جز اینکه زنها رو وادار کنن که لطیف نباشند!
روح که زن و مرد نداره.

پاسخ:
شما آدم رو مجبور میکنین بحث نخصصی بکنه :)
والا بله بعضیا معتقدن روح زنانه و مردانه داره!
اما به طور کلی جنسیت یک امر طیفیه یعنی ادمها اگرچه دو جنس زن یا مرد دارن اما زنانگی و مردانگی امری طیفیه و ممکنه مردی از زنانگی بیشتری نسبت به مردان دیگه و حتی از برخی زنان برخوردار باشه و این اصلا اشکالی نداره و این تنوع مطلوب احتماعی رو ایجاد میکنه البته تا جایی که بیماری محسوب نشه
حالا لطافت اگر یک مولفه از زنانگی محسوب بشه ممکنه مردهایی لطافت بیشتری از دیگران وحتی از زنان داشته باشن
حالا بحث خیلی زیاده اما خلاصه کلام اینه که مرد و زن مکمل هم هستن و این نیازخای عاطفی و لطافتها مکمل هم میشن. والا نمیدونم اگر اقایون برن هنر یادبگیرن یا مثلا برن کوهنوردی مستغنی میشن یا نه اما فکر کنم این عارفها به چنین مراتبی میرسن! لذا تا اون موقع ما برای داشتن یک روح لطیف ناچاریم یه مکمل داشته باشیم.
یه چیز دیگه هم بگم؟ :)
دو جور لطافت داریم. که میتونه هم در مردها و هم در زنها باشه.
یکی لطافتی که همراه با سستی و ضعف و شکنندگی هست. لطافتی که مراقبت میطلبه. و اگر در مواجهه با سختی ها قرار بگیره جزع و فزع میکنه و اعتراض میکنه و صبر و تحمل نداره. میتونم بگم لطافت ظریف. این نوع از اخلاق اگر تحت فشار بیش از حد تحملش قرار بگیره، خطرناک میشه. چون به همون اندازه که خودش احساس رنجش میکنه از دیگران، به همون شدت هم ابایی نداره از اینکه به دیگران رنج و آسیب وارد کنه. خشونت و آزار دیگران، روی دیگر سکه ی این لطافته. 
هم زنها هم مردها میتونند اینطور باشند.

یک لطافت هم داریم لطافت قدرتمنده. لطافتی که مراقبت میکنه. این یکی بیشتر حالت مسئولانه و حمایتگرانه داره. حالت مادرانه یا پدرانه داره. یعنی کسی که مراقبت میکنه شما آسیب نبینید. این هم میتونه برای زنها و مردها باشه.

حالا اگر کسی در مقابل آزار و اذیت دیگران، تحمل  و صبر به خرج بده، تلاش کنه که بدی رو با بدی جواب نده، اون وقت دیگران در برابر او احساس امنیت و آرامش میکنند. و احساس میکنند این آدم، آدم لطیفی هست. آدمی امن و بی آزار هست.

در عین حال خود اون آدم از درون دچار رنج میشه ولی بروز نمیده. چند حالت میتونم تصور کنم:
ممکنه آدمی عاقل یا صبور باشه. در این حالت، که ممکنه بهترین حالت باشه، روی دیگر سکه ی لطافت، "اقتدار" هست.
ممکن هم است نادان و غافل باشه و نفهمه که داره چه اتفاقی میفته که بازهم البته رنج می بره ولی علتش رو درک نمیکنه. نمیفهمه از کجا میخوره.
 یا ممکنه آدمی باشه که در سختیها بزرگ شده و پوستش کلفت شده.
میخوام بگم همه ی این حالتها و ترکیبی از اونها ممکنه.
و همیشه اینطور نیست که شما خوشتون بیاد از برخورد با یک آدم امن و لطیف و او هم همیشه لطیف باقی بمونه.
اگر به کسی رنج و آسیبی وارد میشه، نمیشه ازش توقع داشت تا ابد در برابر اون آسیب سکوت و گذشت کنه. اما این چیزیه که جامعه ی ما به زنهاش تحمیل میکنه! و این بسیار بده.

و این موضوع هم که تا چه حد تحمل سختیها و رنجهای زندگی و بدخلقیهای دیگران صحیح و به جاست، این بستگی به شرایط داره. همیشه هم درست نیست. یعنی اون لطافت نوع اول هم یک جاهایی در زندگی لازمه.

حالا با توجه این توضیحات جا داره بررسی کنیم ببینیم زنها یا مردها هر کدوم در چه جاهایی و چه شرایطی کدوم نوع از این لطافتها رو از خودشون نشون بدهند بهتره و کدوم رو نشون ندهند بهتره؟ 

خیلی حرف زدم دیگه. دهنم خشک شد. :)
پاسخ:
:)
ماشالله! خدا رحم کرده شما یه نفر هستین اگر چند نفر بودین چندتا کامنت میذاشتین :))
شوخی کردم ممنون از همه نظراتی که گذاشتین

این اخری خیلی بالاتر از دیپلم بود! باید چندبار دیگه بخونمش!
سلام

در کامنت اول
منظورم از حجاب داشتن احساس آقایون، عکس پروفایلشون نبود. منظورم اینه که آقایون به راحتی به خانمها میگن عکس پروفایل شما که عکس خودتون هم نیست، ممکنه روی "احساس" بعضی از ما اثر بذاره. من دارم از این احساس درون دل حرف میزنم که بپوشونند و لازم نیست بیان این حرف رو به خانمها بزنند. در حالتی که خانم رعایت حجاب و متانتش کامل بوده . چنین حرفی امنیت روانی و آرامش خانم رو تهدید میکنه. مضطرب میشه. احساس گناه میکنه.
من میگم خانمی مثل شما که حجاب کامل رو رعایت کرده و بین همکارانش شناخته شده است، ابدا حقش نیست که امنیتش مخدوش بشه.و احساس گناه کنه.
و درباره ی وظیفه ی آقایون، خود پست شما شاهدیه بر اینکه دارم درست میگم. آقایون وظیفه ی خودشون میدونن چیزی رو که شما مسئولش نیستید بهتون تذکر بدند. چرا آقایون نمیگن حجاب هم وظیفه ی خانمهاست و خودشون میدونن چطور رعایتش کنند؟ اما زنها حق ندارن بگن از تذکرهای بیجا آزرده میشن؟ این مقابله به مثل نیست. "زبان" هم یکی از اعضای بدنه که متعلق به شخصه  ولی کاربرد اجتماعی داره و فرد باید بخاطر دیگران کنترلش کنه. همین که تو محیط کاری به شما تذکری شخصی بدن ، ناراحت کننده نیست؟
همین که از شما توقع زیادی برای محجبه کردن دختربچه ی توی عکس رو دارند ناراحت کننده نیست؟

در کامنت سوم
بله از طیفی بودن امر جنسیت مطلعم. و فکر میکنم بیش از حد زنها را به سمت مردونه ی طیف کشیده اند.



پاسخ:
سلام
موافقم
۳۰ فروردين ۹۵ ، ۰۸:۲۸ دانشجوی کلاس اول دبستان
سلام

1-یه دختر کوچولو که پای پدرش را گرفته

2- وقتی به عکس نگاه کردم و متوجه نگاه دختر کوچولو به خودم شدم ، متوجه شدم که این کوچولو یه حامی داره به نام پدر

3- جواب این سوال نسبی هست اما به نظرم مشکلی نداره زیرا به طرف مقابل یادآوری می کنه که دارای با یک "دختر کوچولو" صحبت می کنی و مواظب باش

"باشد تا رستگار شویم"
پاسخ:
سلام
1. اکثرا دختر بچه رو در حال بغل کردن پای مادرش دیدن! در واقع شما تنها اقایی هستین که پای یک مرد میبینید

3. خب از این وجهه هم نگاه کنیم پس عکس مناسبی نیست

آمین
ممنون که تظرتون رو گفتین

من فرصت نکردم همه‌ی نظرات رو بخونم و می‌دونم که بحث تموم شده و دیر رسیدم ولی جواب من به سؤالات فوق:

در تصویر دختری می‌بینم که پای پدرش رو بغل کرده.

اوّلین باری که این عکس رو دیدم چند ثانیه حس نسبتاً نامطلوبی داشتم که البته ناخودآگاه بود. فکر می‌کنم دلیلش این بود که روی یه قسمت خاص از بدن مرد (یا زن) زوم شده و سر دختر هم همون‌جا قرار گرفته. این باعث میشه وقتی این عکس رو به عنوان عکس پروفایل می‌بینی چند ثانیه حسی نه چندان جالب داشته باشی. البته بعد که به عکس دقت می‌کنی و پیامش رو می‌گیری اون حس زائل می‌شه. امیدوارم به ناخودآگاه بودن حس اوّلیه توجه کنید. تقریباً مثل تصاویر گشتالتی است که ابتدا چیزی می‌بینی و بعد چیز دیگری می‌بینی.

تشخیص مناسب بودن یا نبودنش با صاحب پروفایل است.

پاسخ:

از شما چه پنهان تصویر اصلی تصویر بزرگتری بود و هر دو پای اون خانم یا آقا مشخص بود. من همون موقع به نظرم رسید اون تصویر رو برش بزنم. اما الان که فکرش رومیکنم شاید متوجه همین حس نامطلوب بودم

این نظز شما میتونه نظر فیصله بخش باشه در کمک به تشخیص مناسب بودن یا نبودن عکس. ممنونم که نظرتون رو گفتین
خیلی چیزا رو نمیشه بیان کرد بلکه باید احساس کرد 
پاسخ:
بله اما برای نزدیک شدن به برداشت احساسی دیگران چاره ای نداریم جز شریک کردن دیکران در آن حس یا حداقل بیان آن حس برای دبگران. اینجا مصداق عدم توانایی در شربک شدن در حس دیگرانه که لاجرم به ابراز و بیان حس توسل کردیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی